Sebelum daripada kita memahami
Al-Quran itu qadim maka kita fahami dahulu makna qadim dan pembahagiannnya
supaya jelas kefahaman kita mengikut pengajian ilmu tauhid.
Apakah yang dimaksudkan dengan
qadim.Qadim bermaksud tidak ada permulaan bagi adanya. Di dalam bahasa arab
qadim juga bermaksud lama tetapi bukan ini yang dimaksudkan dengan qadimnya
kalamullah (al-Quran) kerana lama itu ada permulaannya..seperti kita katakan
bangunan itu lama.. lama di sini menunjukkan adanya permulaan kepada adanya
bangunan tersebut.
Ulama’ ilmu kalam atau ilmu
usuluddin membahagikan qadim itu kepada 3 ;
1) Qadim zamani.
2) Qadim idhofi.
3) Qadim zaati.
Qaqim zamani : Qadim yang
melibatkan masa. Qadim ini ada permulaan bagi adanya.Seperti contoh yang kita
sebutkan di atas.Bangunan itu qadim.Bangunan itu lama.Tetapi lamanya ada
permulaan.
Qadim idhofi : Qadim yang
meibatkan sandaran atau nisbah. Seperti kita katakan ayah lebih qadim daripada
anak.Seorang ayah lahirnya sebelum lahirnya si anak.Mustahil pada akal untuk
kita katakan anak lahir dulu sebelum ayahnya.Maka qadim ini juga ada permulaan
baginya.
Qadim zaati : Qadim ini bersifat
zaati. Qadim yang dinisbahkan kepada zat Allah Ta’ala dan segala sifatnya.Maka
qadim ini tidak ada permulaan bagi adanya. Maka qadim inilah yang dimaksudkan
di dalam kefahaman akidah ahli sunnah waljamaah bagi qadimnya Allah dan segala
sifatnya.
Kenapa dikatakan Al-Quran itu
bersifat qadim zaati yang tidak ada permulaan bagi adanya. Dengan perkataan
yang lain Al-Quran itu bukan mahdas. Bukan baru. Walaupun yang kita lihat
mushafnya terdiri daripada kertas dan tulisan bahasa arab yang bersifat baru.
Mesti difahami Al-Quran itu
kalamullah.Kalam salah satu daripada sifat Allah Ta’ala.Mustahil kita katakan
sifat Allah Ta’ala itu baru yakni ada permulaan bagi adanya.Adapun mushaf itu
gambaran daripada gambaran kalamullah yang qadim. Maka yang dii3tiqadkan qadim
itu ialah Al-Quran yang sebelum daripada turunnya dengan bahasa arab.
Golongan muktazilah
mengi3tiqadkan Al-Quran itu baharu. Walaupun yang dimaksudkan Al-Quran yang
baharu itu ialah tulisannya, bahasanya, lafaznya tetapi ulamak ahli sunnah kita
cuba menyelamatkan akidah masyarakat awam daripada mengi3tiqadkan Al-Quran itu
sebagai baru kerana ia merupakan kalamullah. Kalam itu sifat Allah dan semua
sifat Allah adalah qadim (tidak ada permulaan bagi adanya).